مصاحبه آرشیو خبر ها
كشف گمشده یوونتوس با هنرنمایی پیرلــو

كشف گمشده یوونتوس با هنرنمایی پیرلــو

 

در دوران كونته می‌زیست، در روزهای حضور الگری هرازگاهی اثری از خود نشان می‌داد اما در عصرِ مائوریتسیو ساری ناگهان محو شد تا بزرگ‌ترین گمشده یوونتوس لقب بگیرد. پائولو دچلیه مدافع سابق یوونتوس در سال‌های نه‌چندان دور در گفتگو با میركو دی‌ناتاله آندره‌ا پیرلو را توانمند در یافتن و كشف دوباره گمشده سال گذشته بیانكونری دانسته و ضمن صحبت در مورد تغییرات جدید باشگاه یوونتوس در مورد مسائل مختلف این تیم نظر داده كه بخش‌هایی از آن را مرور می‌كنیم:

 

 

آخرین خبری كه از شما داشتیم به ماه ژانویه و امضای قرارداد با باشگاه میامی برمی‌گردد. الان در چه حالی هستی؟

 

مجبور شدم میامی را ترك كنم. با همه‌گیری كرونا همه چیز به حالت آماده باش درآمد و حتی هنوز هم اوضاع تا حدودی بحرانی است. فعلاً كه در ساردنیا و در كمپ تابستانی كالیاری مشغول تمرین هستم. امكان توافق دوباره با میامی نیز همچنان وجود دارد؛ اما فعلاً همه‌چیز متوقف شده و باید صبر كنم و ببینم در ادامه چه اتفاقی خواهد افتاد. راستش هنوز دوست دارم چند سال دیگر بازی كنم؛ بعد از بازنشستگی هم دوست دارم در دنیای فوتبال بمانم؛ كسی چه می‌داند شاید بتوانم در مسیر تبدیل شدن به یك مربی خوب قرار بگیرم.

 

تغییرات اخیر یوونتوس را چگونه ارزیابی می‌كنید؟

 

یووه به تغییر نیاز داشت. در دو سه سال اخیر تغییرات عمده‌ای در اسكلت سال‌های اخیر تیم ایجاد شده بود و اتفاقات فصل گذشته نیز پالس‌های مهمی برای لزوم تغییر به باشگاه مخابره كرده بود. تیم آشكارا نیاز به ذهنیت، روحیه و انگیزه دوباره‌ای داشت و چه انتخابی بهتر از آندره‌ا پیرلو كه اتمسفر و محیط باشگاه را به خوبی می‌شناسد. فراتر از بحث تجربه، آشنایی كامل پیرلو با چیزی است كه در یوونتوس به آن دی‌اِن‌اِی یووه می‌گویند.

 

پیرلو در زمین یك استاد به تمام معنا بود؛ آیا در نیمكت نیز می‌تواند استاد باشد؟

 

خب من نمی‌توانم قاطعانه بگویم آیا او می‌تواند آنچه را به عنوان بازیكن در زمین اجرا می‌كرد بر روی نیمكت مربیگری نیز تكرار كند یا نه. طبیعتاً او باید در پست جدیدش چیزهای زیادی را به همه نشان دهد و پاسخگوی اعتماد و فرصتی كه یوونتوس به او داده باشد؛ این كار سخت اما شدنی‌اش است. با این همه او در كسوت مربی می‌تواند ارزش‌ها، احساسات و تجارب فوتبالی‌اش را به بازیكنان منتقل كند و این واقعیتی انكار ناپذیر است. توجه به جنبه‌های روانشناختی بسیار مهم است. یووه به مردی مثل او نیاز داشت؛ كسی كه بتواند خصوصیات و ویژگی‌های مثبت بازیكنان را تقویت و تحریك كند. مطمئنم بازیكنانی مثل بوفون، كیه‌لینی و بونوچی به او در تیم كمك‌های فروانی خواهند كرد و این یك امتیاز عالی برای آندره‌ا محسوب می‌شود.

 

جای چه چیزی را در یوونتوس خالی می‌بینید؟

 

آنچه در یوونتوسِ كونته و حتی تا حدودی الگری شاهدش بودیم «فداكاری» بود. این ویژگی در یوونتوسِ ساری مشهود نبود و همین كمبود باعث به وجود آمدن لحظات تلخ زیادی شد. ما می‌توانیم در مورد تاكتیك این سه مربی به صورت مفصل بحث و گفتگو كنیم اما بعضی از ویژگی‌ها را نباید تنها در این پارامترها جستجو كرد. معتقدم مفهوم «فداكاری» در یوونتوسِ پیرلو بار دیگر به جایگاه و اهمیت سابقش بازخواهد گشت. تا آخرین لحظه جنگیدن روحیه كلیدی‌ای است كه یوونتوس باید دوباره آن را كشف كند.

 

پیرلو می‌تواند همانطور كه در سال 2011 به عنوان بازیكن همراه با یووه قهرمان سری آ شد این بار به عنوان سرمربی یووه فاتح اسكودتو شود؟

 

مطمئنم پیرلو همان جاه‌طلبی‌ای كه به عنوان فوتبالیست داشت را در مربیگری با خود خواهد داشت. طبعاً نخستین هدف او در چالش جدیدش اثبات توانمندی‌هایش در رقابت‌های سری آ و حتی كوپا ایتالیا و سوپرجام خواهد بود. به هر حال رقبا هر فصل قدرتمندتر می‌شوند و قهرمان شدن دوباره یووه نیز به همان نسبت دشوارتر.

 

از رسانه‌ای شدن خبر جدایی هیگواین و خدیرا از یووه تعجب نكردید؟

 

آنطور كه من در خبرها خوانده‌ام به‌نظر می‌رسد تصمیم نهایی در مورد این دو بازیكن گرفته شده و احتمالاً همكاری آنها با یووه به پایان راه رسیده است. طبعاً جدایی و پیوستن به مسیرها و مقاصد جدید می‌تواند برای طرفین بهترین تصمیم باشد.

 

یكی از اصلی‌ترین نام‌هایی كه در همین ابتدای فصل نقل و انتقالات حول و حوش یوونتوس به گوش می‌رسد؛ ادین ژكو است. این گزینه را چطور ارزیابی می‌كنید؟

 

یوونتوس به یك مهاجم نوك بسیار قوی نیاز دارد و مطرح شدن نام ژكو به عنوان یك مهاجم كامل و با تجربه چندان عجیب نیست. او می‌تواند با رونالدو زوج خوبی را تشكیل دهد. نكته مهم در مورد ژكو این است كه او از آن دست مهاجمانی نیست كه فقط به گلزنی خودشان فكر می‌كنند؛ او همیشه نشان داده كه در پاس گل دادن نیز سخاوتمند است. فكر می‌كنم او انتخاب درستی باشد.

 

نیازی به تقویت بال‌های دفاعی یووه می‌بینید؟

 

قطعاً یووه باید توانمندی‌هایش در این دو منطقه را ارتقاء دهد. اگر بیانكونری می‌خواهد كه دو بازیكن به یك اندازه قدرتمند در دو سمت دفاعی‌اش داشته باشد بی‌تردید باید در بازار تابستانی فعالیتی اساسی داشته باشد. رابین گاسنس و هكتور ببرین گزینه‌های مناسبی هستند كه ظاهراً باشگاه برای ترمیم در نظر گرفته است.

 

و در پایان پیش‌بینی می‌كنید قهرمان فصل بعدی سری آ را چه تیمی باشد؟

 

بر خلاف سالهای گذشته، بسیاری از تیم‌ها پروژه‌‌ها و مربیان‌شان را ارتقاء داده‌اند و می‌بینیم كه تیم‌های مثل ناپولی و اینتر در تلاش هستند تا مسیر موفق سالهای اخیرشان را ادامه دهند. آنها دیگر وقت تلف نمی‌كنند و هدفمند به دنبال ساختن تیمی یكدست و قوی هستند.

 


«به اشتراک گذارید»
Google+ Twitter Facebook
حامد
حامد «خبرنگار»
ارتباط با نگارنده: